تشیّع انگلیسی
“تشیّع انگلیسی” یا ” شیعه لندنی “؛ اصطلاحی که مدتی است بر سر زبانها افتاده است. پس از “اسلام آمریکایی” که امام خمینی (ره) در برابر اسلام ناب محمدی تبیین کردند، رهبر انقلاب و نخبگان کشور از تهدیدی به نام ” تشیع انگلیسی ” پرده برداشتند. تشیعی که از لندن و با حمایت سرویس اطلاعاتی […]

“به این هم شیعه توجه کند هم سنی. بازی دشمن را نخورند. آن تسننی که آمریکا از آن حمایت کند و آن تشیعی که از مرکز لندن صادر شود به دنیا، اینها مثل هم هستند. هر دو برادران شیطان هستند و هر دو عوامل آمریکا و غرب و استکبار هستند.”
حسن رحیمپور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، از جمله افرادی بودند که روشنگری درباره “شیعه انگلیسی” را آغاز کردند. اوج تبیین این جریان، چند هفته قبل در سخنرانی پیش از خطبههای نماز جمعه تهران صورت گرفت. در این سخنرانی، رحیمپور از بدعتهای جریان موسوم به “تشیع لندنی” در کشور پرده برداشت و هدف این جریان را “احمق نشاندادن شیعه” عنوان کرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ما دو نوع عزاداری و محرم داریم گفت: اولین روضه رسمی برای امام حسین(ع) را یزید خواند و اولین روضه حقیقی را زینب(س) خواند؛ امروز در جامعه شیعه هم دو تیپ عزاداری و مداح داریم؛ ما هم روضه زینبی داریم و هم روضه یزیدی. از نگاه امام و رهبری، ماکسانی داریم که به تعبیر امام(ره) اسلام آمریکایی و به تعبیر رهبر معظم انقلاب تشیع انگلیسی دارند.
سابقه MI6 در فرقهسازی و تفرقهافکنی
پادشاهی بریتانیا سابقهای تاریخی در تفرقهافکنی در مستعمرات خود بویژه ممالک اسلامی داشته و دارد؛ سیاست “تفرقه بیانداز و حکومت کن” ( به انگلیسی divide and conquer) نیز برگرفته از رویکرد تاریخی انگلیسیها به سیاستخارجی است.
فرقهسازی و ایجاد انشعاب در ادیان از جمله دستورکارهای سرویس اطلاعاتی در جهان اسلام بوده است؛ پیدایش فرقههای وهابیت و بهاییت از جمله طرحهای سرویس اطلاعاتی انگلیس برای ممانعت از اتحاد جهان اسلام بود که گرفتارشدن برخی کشورهای اسلامی در این دام، آنچه امروز – نه تنها در دنیای اسلام – بلکه در سراسر جهان با عناوینی چون افراطگرایی و … از آن یاد میشود را رقم زده است.
نام مستر همفر (Hempher) جاسوس بریتانیا در قرن ۱۸ را کمتر کسی است که نشنیده باشد؛ همفر و ۸ عامل اطلاعاتی دیگر از سوی وزارت مستعمرات انگلیس مأموریت یافتند تا با سفر به کشورهای اسلامی از دولتهای آنان جاسوسی کنند. همفر به ترکیه رفت و با نام محمد به فراگیری علوم اسلامی و قرآن مشغول شد. سپس به عراق رفت و با محمد بن عبدالوهاب ملاقات نمود. همفر از آن پس با عبدالوهاب بسیار صمیمی و برای انجام وظیفه محول شده از سوی دولت بریتانیا برای شوراندن مردم علیه دولت عثمانی و فتنهانگیزی بین مسلمانان دست به کار شد.
از دیگر تلاشهای استعمار بریتانیا برای انشعاب در دین اسلام، حمایت از فرقههای بابیه و بهائیه بود که در قرن ۱۸ و ۱۹ با سرمایهگذاری بر افراد متشرع اما نادان که از اسلام تنها گوشهنشینی و عبادت بدون تفکر را برگزیده بودند، انجام شد. این افراد نیز با تحریک عوامل سرویس اطلاعاتی انگلیس تا ادعای پیامبری پیش رفتند. سید محمد علی شیرازی ملقب به محمد علی باب که از نوجوانی به عبادات طولانی و راز و نیازهای غیرعادی مشهور بود، پس از سالها ریاضت، به ناگاه با رها کردن درس و عبادت برای انجام کارهای اقتصادی به بوشهر رفت. در بوشهر با خانوادههای تاجران انگلیسی یهودی در این شهر همکاری میکرد تا اینکه در سال ۱۲۶۰ قمری ادعای بابی (دروازه ارتباط با امام زمان عج) کرد و با حمایت همان کانونهای با نفوذ انگلیسی به سرعت شهرت یافت و اینگونه به مردم القاء شد که علم او – که حاصل چندسال عبادت و ریاضت بود – لدنی و الهی است و لذا محمد علی در سن ۲۴ سالگی ادعای بابیت و سپس ادعای مهدویت کرد و پس از آن، همان شد که انگلیسیها بدنبال آن بودند. قائلههای متعدد در نقاط مختلف کشور بر سر ادعای امامت جوانکی که چند صباحی ادعیه و متون دینی را تورق کرده بود، شکل گرفت و حکومت وقت ایران برای خواباندن این شورشها که عمدتا از سوی هواداران او در مقابله با مخالفان این مدعی دروغین بود، مجبور به تبعید چندباره او و در نهایت به جرم ادعای دروغین، به فرمان شهید میرزا تقیخان امیرکبیر اعدام شد.
مصداقهای شناسایی “تشیع انگلیسی” چیست؟
تشیع انگلیسی، شعبهای از “اسلام آمریکایی” است؛ فرقهای که با شهادت و جهاد نسبتی ندارد. بیخطر برای طاغوت و ظالمین و از کنار آمریکا و اسرائیل نیز با سکوت عبور میکند. “شیعه انگلیسی” ترجیح میدهد بر پیکر خونین امام حسین (ع) گریه و مویه کند تا در رکاب پسر رسول خدا کشته شود. تشیع انگلیسی هدفش حرکت در مسیر اصلاح دین رسول خدا نیست و تنها بر تفرقه و اختلافات تأکید دارد. “تکفیر” میکند. ناسزا میگوید. به مقدسات سایر مسلمانان توهین میکند و به تنها حکومت شیعی جهان میتازد.
رهبر انقلاب بر اصلی و فرعی کردن دشمنان تأکید فراوان داشته و دارند. تشیع انگلیسی دشمن فرعی نیست. نقشه همان دشمنان اصلی است؛ توطئه شومی که یک شاخهاش در لباس داعش سر برآورده است، شاخهای در هیبت “وهابیت و جاهلیت”، شعبهای هم در لباس “بهائیت” مُتِهَتِک به احکام و اصول اسلامی. “تشیع انگلیسی”، شیعه را خونریز و غیرعقلانی و افراطی نشان میدهد؛ حال آنکه امامان معصوم شیعه (علیهم السلام) مظهر عقلانیت و عدالت هستند. تیغ شیعه در برابر جبهه کفار و دشمنان اسلام از نیام بیرون میآمد؛ و میآید. شیعه انگلیسی تیغ بر روی برادر مسلمان خود میکشد و در برابر کفار و مستکبران خضوع میکند. شیعه انگلیسی، در یک کلام “بیخاصیت” است.
سیاست “تفرقه بیانداز و حکومت کن” انگلیس پس از فرقهسازی بر بستر اختلافات عقیدتی، با تضعیف تشیع در برابر سایر مذاهب اسلامی ادامه پیدا کرد. اما این تضعیف مستقیم شیعیان نبود؛ بلکه با میزبانی از شیعیانی بود که با جهل خود (یا همراهی با MI6)، تشیع و شیعیان را هدف گرفتند. تربیت مرجعیت در لندن، تبلیغ آزادانه شیعیان افراطی مورد نظر از انگلیس (و آمریکا) و راهاندازی شبکههای متنوع در انگلیس و آمریکا از جمله این اقدامات است
یکی از ردپاهای اولیه نفوذ انگلیس در تشیع به زمانی بازمیگردد که میرزای شیرازی به مقابله قراردادهای استعماری انگلستان پرداخت و علمای شیعه پس از آن در هر فرصتی بر ضد این قدرت استعمارگر فتوای جهاد و مقاومت میدادند. دولت انگلیس و سرویس اطلاعاتی این کشور میزبان برخی از مراجع شیعه شد و با بهرهگیری از از محبوبیت آنها در اروپا، بستر پرورش طلبههای جوان با گرایشهای ضد نظام اسلامی و در مغایرت با روش غالب مراجع عظام شیعه در قم و نجف، فراهم کردند.
این پرورش “روحانی لندنی” ادامه پیدا کرد تا امروز به مرحله معرفی “مرجعیت انگلیسی” رسید و مراجعی از خاندانهای شناختهشده، متأسفانه در مسیر طراحی شده MI6، تا مرحله زیرسؤال بردن اصل و اساس نظام اسلامی، مراجع گرانقدر شیعه و ولایت فقیه و … پیش رفتهاند. اسلام و تشیع مورد نظر این افراد، نه کاری به سلطهگری آمریکا دارد و نه مشکلی با اشغالگری رژیم اسرائیل. نه دفاع از کودکان مظلوم غزه را وظیفه خود میداند و نه نسبت به داعش حساسیتی نشان میدهند؛ انگلیسی که به تعبیر امام (ره) خبیثتر از آمریکا و شوروری است و آمریکا را به آزادی بیان میستایند و علنا اعلام میدارند که ما را با کار آمریکا و انگلیس و اسرائیل چه کار است.
“تشیع انگلیسی” اصولا و در راستای اجرای دستورات تفرقهافکنانه انگلیس، مناسبتی با وحدت اسلامی در برابر استکبار جهانی ندارد؛ چه اینکه خود نیز در دامان استکبار جا خوش کرده است. هواداران فریبخورده و سادهدل – و بعضا مغرض – این جریان، در اوج تلاشهای جمهوری اسلامی برای خاموش کردن فتنه جنگ شیعه – سنی، در هفته وحدت، مراسم و راهپیماییهایی تحت عنوان هفته برائت – از اهل تسنن – برگزار میکنند تا آتش اختلافات شعلهور باقی بماند؛ در حالیکه بنابر تأکید مؤکد جمیع مراجع عظام در قم و نجف، لعن و توهین به مقدسات اهل تسنن از جمله خلفای و همسر پیامبر اسلام (ص) حرام است.
امروز انگلیس تمام تجربیات تاریخی خود را بکار گرفته است تا با اختلافات تازه، انتقام خود را از جبهه مقاومت در برابر استعمار بگیرد. انتقامی که با شهادت میرزای شیرازی نتوانست دل این جبهه را آرام کند و داغ فتوای تحریم تنباکو را با ایجاد اختلاف در فتاوای ضد استعماری نظیر تحریم قمهزنی و لعن و امثالهم جبران کند.
اما تشیعی که مظهر عقلانیت و آگاهی و ایستادگی در برابر ذلت و ظلم است، با ضدتبلیغ این گروه کوچک اما با شبکه گسترده رسانهای، به عنوان جریانی کمخرد، عصبانی و خشن معرفی میشوند. مصداق این تبلیغ را میتوان با جستجوی ساده عبارت “Shia Muslim” مشاهده کرد که تصاویری که موتورهای جستجو برای عبارت “مسلمان شیعه” پیشنهاد میدهند، عمدتا عکسهای مراسم قمهزنی و مشابه آن است.
تجربه ثابت کرده است در اشراف اطلاعاتی و مطالعاتی انگلیستان و نفوذ در سطوحی از روحانیت شکی نیست. سید حسین نصر در خاطران خود به تفصیل از تلاشهای سفیر آمریکا ویلیام سولیوان و سفیر انگلیس آنتونی پارسونز برای نزدیک شدن به یکی از مراجع تقلید زمان انقلاب یاد میکند که چگونه میخواستند برای آنها وساطت کند و تلاش کردند از ارتباط و نفوذ او برای نزدیک شدن به مراجع دیگر نیز بهره بگیرند. (خاطرات سید حسین نصر، ص۳۵۶) متأسفانه در مورد ذکر شده تلاشها بر روی آن مرجع محترم جواب داد و شد آن چه نباید میشد.
حجتالاسلام محمد سعید بهمنپور رئیس مرکز تحقیقات کالج اسلامی لندن در تبیین این جریان میگوید: یکی از کارکردهای تشیع انگلیسی ممانعت از قدرت گرفتن یک حکومت شیعی مانند ایران است. اساسیترین سؤال از این جریان این است که اگر شما واقعا شیعه هستید، چرا با قدرتگرفتن یک حکومت شیعی مقتدر که مروج مذهب تشیع در جهان است مخالفت میکنید؟ آیا با این که ایران عهدهدار ترویج عقاید شیعه در جهان است، صرفا به این دلیل که با قمهزنی مخالف است به او فحش میدهید و تضعیف میکنید؟ این چه نوع تشیعی است؟ این اصلا چه نوع دینی است؟
این استاد دانشگاه کمبریج میگوید: اگر تاریخ استعمار ۲۰۰ ساله انگلیس را در نظر بگیرید، ملاحظه خواهید کرد که در همه جای دنیا این کار – بهرهگیری از اختلافات مذهبی – را کردهاند. حتی امثال بن لادن بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر، در لندن دفتر و پایگاه داشتند و انگلستان تصمیم داشت او را حفظ کند، چون نقطه خوبی برای ایجاد اختلاف در جهان اسلام بود. الان گروههایی هستند که خودشان را شیعه مینامند و متاسفانه در انگلستان پایگاههای قویای هم دارند و باعث آبروریزی و شرمندگی تشیع شدهاند. اینها سعی میکنند از تشیع چهرهای را نشان بدهند که اولا «تشیع حزبی» است، یعنی بدون اینکه بدانیم اختلافمان چیست، با یکدیگر دعوا میکنیم و ثانیا از اسلام چهرهای را ارائه میدهند که چهره یک دین الهی و جهان شمول نیست. اگر از همه مردم دنیا بپرسید که آیا علاقهمند هستید به این دین بگروید و اگر روزی آزاد بودید در صورت انتخاب اسلام، تشیع یا تسنن را انتخاب کنید، آیا این تشیع را انتخاب میکنید؟ گمان میکنم با تصویری که در اینجا – انگلیس – از تشیع نشان داده میشود، همه پاسخ منفی خواهند داد و از خود خواهند پرسید چرا باید یک روز در سال دور هم جمع شویم و با زنجیر، خودمان را خونین و مالین کنیم و بچههای دو سه سالهمان را بیاوریم و سرشان را زخمی و خونین کنیم؟! این چه چهرهای است که ما داریم از تشیع نشان میدهیم؟! تشیع ما فقط شده است فحشدادن و ناسزاگویی به مقدسات دیگران.
ورود پارلمان انگلیس به جریان «تشیع انگلیسی»
مراکز علمی – فرهنگی جریان «تشیع انگلیسی»
رسانههای تفرقهافکن «تشیع انگلیسی»
طبق بررسیها و پیگیریهای صورت گرفته، تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی، ۱۴ شبکه ماهوارهای وابسته به مکتب لندنی مورد اشاره، فعالیت میکردند که قرار است در سال جدید میلادی، ۲ شبکه دیگر به آن اضافه شود. هدف از تأسیس این شبکهها، تحقق رؤیای مرجعیت لندننشین برای ترویج تفکر مورد نظر به دورترین مناطق و با زبانهای مختلف است. این شبکهها مابین سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ راهاندازی شدهاند. این شبکههای ماهوارهای در حالی آزادانه به تبلیغ مشغول هستند
راهبرد اصلی کسب درآمد و هزینههای این شبکهها جمعکردن پول از خود مخاطبان و بینندگان این شبکهها قرار داده و اعلام شده است و برای این منظور، دفاتر و حسابهای بانکی در سراسر جهان راهاندازی شدهاند.
۱-شبکه مرجعیت: به زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی برنامههای مختلفی از جمله پاسخگویی به سؤالات شرعی، تبلیغ سایر مراکز مرتبط با حلقه انحرافی شیعه پخش میکند.
۲- شبکه جهانی امام حسین(ع) ۱: این شبکه به زبان فارسی برنامههایی با محوریت “احیاء امر اهل بیت (علیهم السلام) و مدیریت افکار عمومی راهاندازی شد. دفتر مرکزی آن در کربلای معلا و کنار بارگاه ملکوتی سیدالشهداء قرار دارد و در ساعات زیادی از روز، بصورت زنده تصاویر دوربینهای حرم حسینی (ع) را پخش میکند.
۳- شبکه جهانی امام حسین (ع) ۲: این شبکه برنامههای فوق را به زبان عربی پخش میکند.
۴- شبکه جهانی امام حسین (ع) ۳: شبکه امام حسین ۳ نیز نسخه انگلیسی دو شبکه فوق است.
مجموعه شبکههای جهانی امام حسین (ع) عموما به نشر عقاید و شعائر امام حسین (ع) اهتمام میورزد. جهت کلی عقاید نشرشده، همان جهتی است که از لندن حمایت و هدایت میشود.
۵- شبکه سلام: این شبکه که از سال ۲۰۰۵ فعالیت خود را آغاز کرده است، مدعی است به هیچ حزب سیاسی و جریانی وابسته نیست. مدیر این شبکه “محمد هدایتی” ساکن آمریکاست و از مخالفان سرسخت جمهوری اسلامی و ولایت فقیه محسوب میشود. در جریان حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ ایران، شبکه سلام به حمایت از معترضان و اغتشاشگران پرداخت که مورد اعتراض برخی از خطیبان این شبکه و جدایی آنها از این مجموعه شد.
۶- شبکه جهانی اازهراء (س) و شبکه المهدی (عج): شبکه الزهرا هم بر روی ماهواره هاتبرد و به زبانهای فارسی، عربی، انگلیسی و ترکی برنامه تولید میکنند
۱۱- شبکه امام صادق (ع)
۱۲- شبکه جهانی حضرت خدیج (ع) : پخش برنامههای مذهبی به زبان اردو و زبانهای جنوب آسیا…
۱۳- شبکه سلام
۱-ترویج قمهزنی و موارد مشابه آن – نظیر راه رفتن بر روی شیشه، آتش، تیغ زدن بر پشت و اعمالی که آسیبزننده است-.
۲-سب و لعن اهل سنت و مقدسات آنان و تأکید بر برائت.
۳-مخالفت آشکار با انقلاب اسلامی و اهانت به بنیانگذار و رهبری معظم انقلاب.







این هیت در سال 1383 توسط عاشقان دربار حسینی در شهرستان زنجان تاسیس شد.جلسات هفتگی هیئت روزهای دوشنبه ها از ساعت 21 ...مسجد 14 معصوم اسلام آباد زنجان