اختلاط محیط‌های آموزش عالی، یکی دیگر از عوامل آسیب دیدن روح حیا و ورع و رواج خودآرايي و خودنمایی در بین جمع قابل توجّهی از دختران دانشجوست. یکی از سؤالات جدّی که از ترس مورد تمسخر و استهزاء قرار گرفتن و به تحجّر متّهم شدن، کمتر کسی جرأت اندیشیدن به آن، چه رسد مطرح کردن آن را به خود می‌دهد، این است که: به راستی در شرایطی که مدیران و مسئولان، در کنار هم تحصیل کردن دختران و پسران هفت، هشت ساله را به مصلحت نمی‌دانند و لذا دبستان‌های مجزّا برای دختران و پسران ایجاد کرده‌اند، چگونه اختلاط محیط‌های آموزشی دختران و پسران هجده سال و بالاتر را که در اوج فوران غریزه‌ي جنسی قرار دارند و نشستن آنها را در کنار یکدیگر را در کلاس و ارتباط بین آنها را در کریدورها و حیاط دانشکده و همکاری آنها با یکدیگر را در شکل‌ها و بعضاَ سفرها و اردوهای دانشجویی از نظر اخلاقی و دینی بلا ایراد دیده‌اند؟ اگر پاسخ دهند: محدودیت‌های فضاهای آموزش عالی و کمبود اساتید دانشگاه چنین امری را تحمیل کرده است، ممکن است گفته شود: حدّ متعارف واحدهای درسی که در هر نیمسال توسط دانشجویان گذرانده می‌شود، طیّ سه روز درسی به راحتی قابل ارائه است؛ در نتیجه اگر مثلاَ سه روز اول هفته برای کلاس‌های دانشجویان پسر و سه روز پایانی برای کلاس‌های دانشجویان دختر در نظر گرفته شود و یا روزهای فرد به کلاس‌های دانشجویان پسر و روزهای زوج به کلاس‌های دانشجویان دختر اختصاص یابد، با ساختمان و امکانات و کادر آموزشی و اداری موجود دانشگاه‌ها و بدون هزینه‌ي جدیدی، این جداسازی را به سهولت می‌توان انجام داد و از این طریق به تدریج می‌توان برای کلاس‌های دختران دانشجو، اساتید زن را جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها کرد و در نتیجه معضل كنوني را، که بسیاري از خانم‌های دانشمند و عالم موجود، به خاطر پرهیز از تدریس در بین آقایان، از حضور در هیئت علمی دانشگاه‌ها اجتناب می‌کنند، نیز حل کرد. تأسیس دانشگاه‌های خاص برای هر یک از دو گروه پسران و دختران نیز به عنوان اقدام بعدی قابل انجام است.

بی‌شک نمی‌توان تأثیر مخرّب حضور مشترک دختران و پسران دانشجو در دانشگاه‌ها را در کشانده شدن آنها به خودآرایی و در صدد شکار یکدیگر بودن، و متعاقب آن کم شدن تمرکز توجّه آنان به درس را نادیده گرفت و انکار کرد.

.................................

 

منبع: کتاب حجاب و حقوق زن در ترازوی اندیشه و ایمان، تألیف استاد مهدی طیّب

 

آسیب‎شناسی حجاب درجامعه‌ما |أین الفاطمیّون؟ فاطمیون

 

 

 

اصرار بسیاری از دولتمردان به بیرون کشیدن زن از محیط خانه و کشاندن او به عرصه‌ي جامعه، و روانه ساختن او در کوی و برزن و جلب او به محیط‌های تفریحی مختلط همچون سینما و تئاتر و به کار گرفتن او در محیط‌های کاری مختلط همچون بانک‌ها و ادارات، به عنوان مظهر روشنفکری و نماد بها دادن به زن، که ناشی از خود باختگی و وادادگی در برابر فرهنگ غربی است؛ یکی از عوامل سست شدن پایه‌های اخلاق و حیا و کشانده شدن زن به سوی خودآرایی و خودنمایی است. بی‌شک از دیدگاه اسلام زن مسلمان نه سزاوار است تا این حد خانه گریز باشد و پرسه زدن در کوچه خیابان را بر حضور در محیط خانه ترجیح دهد و نه لازم است تفریح و کار او در محیط‌های مختلط و در کنار مردان نامحرم انجام شود. اگر مدیران جامعه از خود باختگی در برابر فرهنگ، ارزش‌ها و الگوهای غربی رها شوند قطعاَ می‌توانند به محیط‌های خاصّ تفریحی برای خانم‌ها و محیط‌های کار مختصّ خانم‌ها فکر کنند و راه حل‌های مناسبی برای آن بیابند و به اجرا گذارند.

.................................

 

منبع: کتاب حجاب و حقوق زن در ترازوی اندیشه و ایمان، تألیف استاد مهدی طیّب

 

آسیب‎شناسی حجاب درجامعه‌ما |أین الفاطمیّون؟ فاطمیون

 

 

 

معضل ديگر در آسیب شناسی حجاب، بی‌تفاوتی مسئولان نظام نسبت به معضل بی‌حجابی و خودآرایی و جلوه‌فروشی برخی زنان است.

متأسّفانه ما به طور جّدی به این میدان نیامدیم. قضیّه‌‌ی جدّی و مهمّ ما، مسئله‌‌ی حجاب و عفاف در جامعه نیست. نماینده‌های مجلس، وزراء و مدیران و مسئولین دستگاه قضایی، چقدر خودشان را به طور جدّی درگیر این قضیّه کرده‌اند؟! معمولاً مسئله‌‌ی جدّی آنها چیز دیگری است. اصلاً ذهنشان مشغول این قضایا نیست. غالباً تحت فشارهای اجتماعی و اعتراضات مذهبی‌ها مجبور می‌شوند چند روزی در این زمینه حرکتی انجام بدهند و بعد هم کم‌رنگ می‌شود. چند بار سخنرانی می‌کنند، بعد هم رها می‌کنند. پیگیری جدّی وجود ندارد. همین برخوردهایی که الآن نیروی انتظامی می‌خواهد بکند، ببینیم چقدر طول می‌کشد و چقدر گستردگی پیدا می‌کند. چقدر ماندگار است. چرا؟ دلیلش این است که ما سیاسی‌کاریم. می‌گوییم اگر با این پدیده برخورد کنیم، مردم رنجیده خاطر می‌شوند. در این شرایط بحرانی که ما در دنیا داریم، نباید مردم را از دست بدهیم. پس حالا یک جوری چشممان را روی هم می‌گذاریم و ندیده می‌گیریم. به این علّت است که دولتمردهای ما خودشان را درگیر نمی‌کنند. این‌طور سیاسی‌کارانه رفتار کردن با مکتب اسلام و نظام ولایی سازگار نیست. امیرالمؤمنین عليه‌السّلام فرمود: لا یَترُکُ النّاسُ شیئاً مِن اَمرِ دیِنهِم لاِستِصلاحِ دُنیاهُم اِلاّ فَتَحَ اللهُ عَلَیهِم ما هُوَ اَضَرُّ مِنه[1]: مردم چیزی از امور دینی‌شان را به خاطر مصلحت‌های دنیوی خود ترک نکردند، مگر اینکه خدای متعال درِ مشکلاتی را که به مراتب زیان بخش‌تر از آن مسئله بود، به روی آنها گشود.

یعنی گمان نکنیم از ارزش‌ها و معیارهای دینی می‌گذریم، می‌گوییم مردم را ناراضی نکنیم، بگذار بی‌بند و باری باشد، فساد باشد، آلودگی باشد، روابط نامشروع غیراخلاقی جنسی باشد. فشار نیاوریم، سخت نگیریم، ما الآن مشکل انرژی اتمی داریم، مشکل تحریم در شورای امنیّت داریم، مردم را از خودمان ناراضی نکنیم. امیرالمؤمنین عليه‌السّلام فرمود: کسانی که به خاطر این‌جور مصلحت‌اندیشی‌های دنیوی، از امور دینی اغماض می‌کنند و از کنار آن می‌گذرند و بدان بی‌اعتنا می‌کنند، خدا مشکلاتی صد برابر عظیمتر از آن برایشان پیش می‌آورد. فکر نکنیم مشکلات با بی‌اعتنایی حل می‌شود. دولتمردانی که با این‌جور مصلحت‌اندیشی‌ها، نسبت به مسئله‌‌ی حجاب بی‌اعتنایی می‌کنند، باید بدانند که اشتباه بزرگی را مرتکب می‌شوند. مسئله‌‌ی حجاب یک مسئله‌‌ی جدّی است و باید به صورت جدّی و همه جانبه و مستمر به آن پرداخت.

 


1- نهج‌البلاغه، حكمت 106.

 

.................................

 

منبع: کتاب حجاب و حقوق زن در ترازوی اندیشه و ایمان، تألیف استاد مهدی طیّب

 

آسیب‎شناسی حجاب درجامعه‌ما |أین الفاطمیّون؟ فاطمیون

 

 

 

 

گاهی اوقات بی‌حجابی و خودآرایی و مراعات نکردن پوشیدگی، یک نوع حرکت نمادین است برای ابراز بی‌اعتقادی و اعتراض به حاکمیّت و عملکردهای دولتمردان. یعنی این دختر یا این زن، مخصوصاً این‌طور لباس پوشیده و خودش را آرایش کرده است تا اعتراض خود را نسبت به حکومت اعلام کند. به دلیل اینکه راه دیگری برایش نگذاشته‌ایم. دولتمردها که معصوم نیستند. در میان دولتمردهای ما، آدم‌های فاسد و کسانی که سوء استفاده می‌کنند هم وجود دارد. آدم‌هایی که دزدی و خیانت کردند هم وجود دارد. یعنی در این قریب سی سال، در جمهوری اسلامی همه‌‌ی دولتمردان ما در همه‌‌ی رده‌های مدیریتی معصوم بودند؟! چند نفر از اینها محاکمه و مجازات شدند؟ چند نفر اعدام شدند؟ چند نفر اموالشان مصادره شد؟ از آن طرف، چند نفر از مدیران و مسئولان ما، تا به حال پشت دوربین تلویزیون یا میکروفون رادیو آمدند و به اشتباهات خودشان اعتراف کردند؟ چند نفر آمدند بگویند که ما در فلان برنامه‌ریزی اشتباه کردیم، فلان تصمیمی که گرفتیم غلط بود، فلان اقدامی که کردیم، نادانسته و جاهلانه بود. هم چنین در جامعه‌‌ی ما نظام شایسته‌سالاری هم حاکم نیست. یعنی واقعاً مسئولیّت‌ها به لایق‌ترین و بهترین نیروها سپرده می‌شود؟ روی آشنایی و رفاقت و اینکه فلانی هم‌حزب من است، هم‌جناح من و فامیل من است، در مسئولیّت‌ها گمارده نمی‌شوند؟ چند نفر از آقازاده‌ها و فامیل‌ها و رفیق‌ها و هم‌حزبی و هم‌جناحی‌ها در کشور در مسند مسئولیّت‌ها هستند؟! اینها انتقادات و ایرادات است. اینها وجود ندارد؟ کسی منکر آن است؟ دستگاه حاکمیّت و دولت ما، یک ضعف جدّی دیگر هم دارد و آن، این است که کارهای خوب و درست و ارزشمندی هم که انجام می‌دهد، نمی‌تواند خوب معرّفی کند تا اعتماد مردم را نسبت به خود جلب کند و در میان آنها خوش‌بینی ایجاد کند. در تبليغات نسبت به عملکردهای درستمان هم ضعیفیم. طبیعتاً این شرایط، روحیّه‌‌ی منتقد و معترض ایجاد می‌کند. وقتی ما به این ایرادات خودمان اعتراف نکردیم و عملکردهای خودمان را تصحیح نکردیم، عکس‌العمل‌های مخرّب و نامطلوب بروز می‌کند. اگر الگو و زمینه‌های سالمی برای اعلام انتقاد و ابراز اعتراض ایجاد کردیم، یعنی کاری کردیم که فرد بتواند بگوید فلان دولتمرد یا فلان وزیر کار غلطی کرد یا خیانت کرد و با گفتن این حرف، متّهم به کفر و بی‌دینی و نامسلمانی نشود، متّهم به ضدّ انقلاب بودن، خائن بودن و جاسوسی بیگانه نشود، و آدم مسلمان معتقد بتواند بگوید فلان وزیر خیانت کرد و تخلّف کرد و متقابلاً خودش به خیانت متّهم نشود، اگر چنین منفذی باز کردیم، آن‌وقت دیگر چرا آن زن و دختر به خاطر اینکه انتقاد خودش را نسبت به عملکردهای غلط و نادرست ابراز کند، مجبور شود به خودآرایی و بدحجابی و این‌طور دهن کجی کردن به هنجارها و ارزش‌های اسلامی روی آورد. این هم یکی از معضلات ماست.

 

.................................

 

منبع: کتاب حجاب و حقوق زن در ترازوی اندیشه و ایمان، تألیف استاد مهدی طیّب

آسیب‎شناسی حجاب درجامعه‌ما |أین الفاطمیّون؟ فاطمیون

 

 

 

 

شبکه‌های فساد و زن‌های آلوده‌‌ی هوسران. گروه‌هایی هستند که اصلاً به صورت برنامه‌ریزی شده برای به فساد کشیدن دخترها و زن‌ها کار می‌کنند و برای این کار حقوق می‌گیرند. برای خط‌شکنی، و شکستن قُبح بی‌حجابی و خودآرایی و جلوه‌فروشی. تعدادی زن‌های بدکاره و آلوده هستند که توسّط دشمن استخدام شده‌اند و حقوق می‌گیرند برای اینکه صبح لباس آن‌چنانی بپوشند، آرایش آن‌چنانی بکنند و بیایند در خیابان‌ها جولان بدهند. هیچ کار دیگری هم ندارند. آخر شب هم حقوقشان را بگیرند. برای اینکه دخترهای دیگر و افراد جامعه ببینند و قبح خودآرایی و بدحجابی و جلوه‌فروشی برای آنها شکسته شود. این گروه‌ها برای ترویج بی‌حجابی در جامعه کار می‌کنند. کار جدّی و سازمان‌یافته‌ای است و پول‌های کلانی برای آن خرج می‌شود. این اطلاعات مسلّم و موثّق است. اینها اَئِمَّةَ الکُفرند. به تعبیر قرآن فَقاتِلوا اَئِمَّةَ الکُفرِ[1]؛ اینها خط‌شکن‌های خطّ مقدّم جبهه‌‌ی بی‌عفّتی و بی‌حیایی و بی‌حجابی‌اند.

 

1- سوره‌‌ي توبه، آيه‌ي 12.

 

.................................

 

منبع: کتاب حجاب و حقوق زن در ترازوی اندیشه و ایمان، تألیف استاد مهدی طیّب


 

آسیب‎شناسی حجاب درجامعه‌ما |أین الفاطمیّون؟ فاطمیون

 

 

 

لقمه‌های حرام و موسیقی‌های حرام، عکس‌ها و تصاویر مستهجن و فیلم‌ها و کلیپ‌های کثیف و ضدّ اخلاقي از عواملی هستند که روح حیات و غیرت را در انسان نابود می‌کند. شخصی که پول حرام، پول دزدی، رشوه، ربا، جنس تقلّبی فروختن و غذا و لقمه‌‌ی حرام می‌خورد و کسی که موسیقی‌های حرام زیاد گوش می‌کند و فردی که به تماشای عکس‌ها و تصاویر مستهجن و فیلم‌ها و کلیپ‌های ضدّ عفّت و اخلاق می‌نشیند، چنین کسی، طبیعتاً به بی‌بند و باری، بی‌غیرتی و بی‌حیایی کشیده می‌شود و در پی آن اگر زن است به خودآرایی و جلوه‌فروشی و اگر مرد است به تشویق زن و فرزند خود به کنار گذاردن حجاب و حیا و رو آوردن به خودآرایی و طنّازی در برابر نامحرمان سوق می‌یابد. اینها عوامل مخرّب حیا و غیرت در وجود انسان است.

 

.................................

 

منبع: کتاب حجاب و حقوق زن در ترازوی اندیشه و ایمان، تألیف استاد مهدی طیّب

 

آسیب‎شناسی حجاب درجامعه‌ما |أین الفاطمیّون؟ فاطمیون

 

 

 

 

متأسفانه، خانواده‌ها از یک سو و پسرها از سوی دیگر در انتخاب عروس یا همسر، اوّلین معیاری را که در نظر می‌گیرند، زیبایی‌های ظاهری دختر است. اوّل خانواده‌ها می‌روند ببینند دختر خوشگل و خوش اندام هست یا نه. پسر هم وقتی می‌خواهد همسری انتخاب کند، اوّل جسمش را می‌سنجد، بعد توجّه می‌کند به اینکه افکار و اندیشه‌هایشان چقدر همخوانی دارد. آنها عوامل دست دومند. وقتی این‌طور شد، چه پیامدی خواهد داشت؟ این کار سبب می‌شود دختر برای اینکه بتواند شانس ازدواج به دست آورد، ناچار شود که بدن خودش را زیبا و عرضه کند. یعنی این خانواده‌ها و مردها هستند که دخترها را به سمت خودآرایی و طنّازی سوق می‌دهند.

و از آن طرف، دخترهای باحیا، باوقار، متدّین و بامعنویّت، چه می‌شوند؟ خدا می‌داند قلب من برای آنها ریش است و دلم می‌سوزد وقتی می‌بینم که به خاطر کج‌سلیقگی و کج‌فکری خانواده‌هایی که به دنبال عروس می‌روند و مردهایی که به دنبال همسر می‌روند، سال‌ها طی می‌شود و از سنّ ازدواج این دخترهای خوب و پاکدامنی که خودنمایی و جلوه‌فروشی نکرده‌اند، می‌گذرد و کسی به خواستگاری ایشان نمی‌رود و چه بسا شانس ازدواج را برای همه‌ي عمر از دست می‌دهند.

پیامد این جریان یا کشانده شدن دختر است به بی‌حجابی، بدحجابی، خودآرایی، جلوه‌فروشی و خریدار برای خود پیدا کردن و یا اینکه آن دختر پاکدامن متدّین، سال‌ها بدون اینکه کسی به خواستگاری‌اش بیاید، می‌ماند و از سنّ ازدواجش می‌گذرد. اینها عواملی است که در جامعه‌‌ی ما به بی‌حجابی دامن می‌زند.

 

.................................

 

منبع: کتاب حجاب و حقوق زن در ترازوی اندیشه و ایمان، تألیف استاد مهدی طیّب

آسیب‎شناسی حجاب درجامعه‌ما |أین الفاطمیّون؟ فاطمیون

 

 

 

عامل دیگری که آسیب بدحجابی را در جامعه ایجاد کرده است، به تأخیر افتادن سنّ ازدواج در اثر مشکلات اقتصادی از یک طرف و راحت‌طلبی و مسئولیّت‌گریزی مردان از طرف دیگر است. چون وقتی مردی بخواهد همسری اختیار کند مسئولیّت‌هایی به دوشش می‌افتد و کار سخت می‌شود. بسیاری از مردها راحت‌طلب و مسئولیّت‌گریزند و شرایط اقتصادی برای ازدواج به شدّت دشوار است. کرایه‌‌ی خانه و هزینه‌‌ی زندگی خدا می‌داند چقدر سخت است و یک جوان در پایان تحصیل و آغاز اشتغالش چطور می‌تواند این همه پول تهیّه کند.

آن طرف هم بازار آزاد تمتّع‌های جنسی به وفور در دسترس جوان‌ها برای هرزگی و ارضاء خودشان، بدون تن دادن به سختی‌های تشکیل خانواده موجود است. این عامل سبب می‌شود که برای دخترها داوطلب ازدواج کم شود. در حالی که نیازهای جنسی هم در مرد است و هم در زن. این دختر هم نیاز جنسی دارد و به او فشار می‌آورد. شوهری هم نیست که از راه قانونی و طبیعی و اخلاقی و معنوی به این نیاز پاسخ گفته شود. پس چه کار باید بکند؟ یا باید برود به گونه‌ای برای خود شوهر دست و پا کند. امّا چطور؟ با آرایش کردن و با لباس محرّک تن کردن، بلکه بالأخره بتواند مردی را به تور بزند که شوهرش بشود. و یا اینکه خدای نکرده، به بی بند و باری و فساد جنسی کشیده شود.

 

.................................

 

منبع: کتاب حجاب و حقوق زن در ترازوی اندیشه و ایمان، تألیف استاد مهدی طیّب

 

آسیب‎شناسی حجاب درجامعه‌ما |أین الفاطمیّون؟ فاطمیون

 

 

 

 

عامل دیگری که به بدحجابی دامن می‌زند، این است که بعضاً در ادارات و دانشگاه‌های ما، دخترها و زن‌های به اصطلاح بدحجاب و فی‌الواقع بی‌حجاب، بهتر تحویل گرفته می‌شوند، کارشان زودتر انجام می‌شود، در برخورداری از امتیازات به آنها تقدّم می‌دهند. اگر می‌خواهند به دانشجو بورس بدهند، به دختر بدحجاب می‌دهند. اگر می‌خواهند یک کار یا وام دانشجویی بدهند، به دختری که خودش را عرضه می‌کند و خودنمایی می‌کند و برای فلان مدیر طنّازی می‌کند، می‌دهند. آن‌وقت می‌خواهید این قضیّه، دخترها را به بی‌حجابی نکشاند؟! این هم یکی از معضلات ماست. معمولاً کارهای خانم‌های باحجاب و موقّر، در ادارات، سخت‌تر و دیرتر انجام می‌شود. سر کلاس‌ها عدّه‌ای از استادها با آنها برخورد بدتری می‌کنند. در بعضی دانشگاه‌ها وقتی دختر چادری بلند می‌شود سؤال کند، برخی استادها با اوقات تلخی و با بدترین صورت با او برخورد می‌کنند؛ ولی وقتی دختر بزک کرده‌‌ی جلوه‌فروشی، سؤال می‌کند با روی باز و خنده، تحویلش می‌گیرند. طبیعی است این برای بدحجابی کار می‌کند. در بعضی موارد معدودی اساتید ضدّ دین و تقوا وجود دارند که تعرّض و اذیّت دختران دانشجوی محّجبه را مراتب پیشتر می‌برند و متأسّفانه برخوردی هم از طرف مدیران دانشگاه‌ها با ایشان نمی‌شود.

 

.................................

 

منبع: کتاب حجاب و حقوق زن در ترازوی اندیشه و ایمان، تألیف استاد مهدی طیّب

آسیب‎شناسی حجاب درجامعه‌ما |أین الفاطمیّون؟ فاطمیون

 

 

 

تولیدات و واردات و عرضه‌‌ی گسترده‌‌ی پوشاک مغایر عفاف و لوازم آرایش‌های گوناگون. ببینید کارخانه‌های تولید لباس و جوراب در همین کشور جمهوری اسلامی چه تولید می‌کنند؟! بوتیک‌هایی که لباس‌های مختلفی را می‌فروشند، فروشگاه‌های پوشاکی که لباس می‌فروشند، ببینید چه عرضه می‌کنند؟! لباس‌هایی که از خارج می‌آید، چه جور لباس‌هایی است؟! اینها با عفاف و پوشیدگی یک زن مسلمان سازگار است؟! و آیا این الگوی منفی دادن نیست؟! بعضی وقت‌ها خانم‌های باتقوا و متدیّن این‌قدر از این مغازه به آن مغازه می‌گردند که بلکه بتوانند لباسی که واقعاً با متانت و وقار و پوشش یک زن مسلمان سازگار باشد، پیدا کنند. بعد از ساعت‌ها دوندگی، نمی‌توانند بیابند.

جای شرمندگی نیست که کشور ما در ردیف اوّل سرانه‌‌ی مصرف لوازم آرایشی در دنیاست؟! معنی اسلامی بودن کشور و نظام این است؟! از زن فرانسوی، انگلیسی، آمریکایی، هندی، پاکستانی، سرانه‌‌ی مصرف لوازم آرایشی زنان در جمهوری اسلامی، از همه جای دنیا بالاتر است. چه حجم لوازم آرایشی وارد جامعه‌‌ی ما می‌شود؟! و چه حجمی تولید می‌شود؟! کجای دنیا این‌قدر تولیدات و واردات لوازم آرایشی وجود دارد؟!

سرانه‌‌ی جرّاحی‌های زیبایی بالاست. در جرّاحی‌های زیبایی هم جمهوری اسلامی در دنیا در ردیف اوّل است. هیچ جای دنیا، کشورهای مسیحی،‌‌ یهودی، بت پرست، کشورهای ماتریالیست و کمونیست، هیچ جای دنیا، زن‌ها به اندازه‌‌ی ایران جرّاحی زیبایی نمی‌کنند. اینها ما را به فکر بیندازد داستان چیست؟! آیا یک توطئه پشت قضیّه نیست؟!

داستان آندلس را به یاد دارید، حکومت اسلامی تا قلب اروپا رفته بود. نام اسپانیای امروزی، آندلس بود. یک کشور اسلامی‌ بود. مسیحی‌ها برای اینکه این کشور را از چنگ مسلمان‌ها در بیاورند، دو کار کردند:

(1) باغ‌های بزرگ انگور درست کردند که این انگورها به قیمت بسیار ارزان به شراب تبدیل می‌شد و این شراب از قیمت خود انگور ارزان‌تر بود و رایگان بین جوانان مسلمان پخش می‌شد.

(2) دخترهای مسیحی آرایش کرده را می‌فرستادند که بین جوان‌های مسلمان بگردند.

 همین دو عامل، نسل جوان غیرتمند کشور آندلس را به جوان‌های هرزه‌‌ی معتاد به مشروب و آلوده به پلیدی‌های جنسی تبدیل کرد و بعد به سادگی این کشور را از دست مسلمان‌ها بیرون کشیدند و به کشوری که در اختیار غرب مسیحی است، بدل کردند.

این صحنه را در تاریخ گذشته‌‌ی دنیای اسلام دیدید. پس اینکه این همه لوازم آرایشی به کشور ما وارد می‌شود و در خود کشور تولید می‌شود و این همه جرّاحی‌های زیبایی انجام می‌شود به نحوی که ما از این نظر در ردیف اوّل دنیا هستیم، احتمال نمی‌دهید که توطئه‌ای پشت قضیّه است؟

 

.................................

 

منبع: کتاب حجاب و حقوق زن در ترازوی اندیشه و ایمان، تألیف استاد مهدی طیّب

 

 

آسیب‎شناسی حجاب درجامعه‌ما |أین الفاطمیّون؟ فاطمیون

 

 

معلّمان، دبیران و استادان زنی که بزک کرده و بدحجاب در مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها، سر کلاس‌ها می‌آیند. می‌گویند این خانم شوهر کرده است، عیبی ندارد. مدرسه هم دخترانه است و مرد نامحرمی که نیست، چه عیبی دارد این خانم آرایش کرده بیاید؟! با لباس آن‌چنانی و زر و زیور بیاید؟! نمی‌دانید چگونه دارید روحیّه‌‌ی عفاف و حجاب را در این شاگردها ویران می‌کنید؟! و فرهنگ خودآرایی و جلوه‌فروشی را جایگزین آن می‌کنید. بعضی‌ها که می‌دانند، عمداً می‌کنند، برخی هم نمی‌دانند. ولی ندانستن مانع از تأثیر مخرّب آن نیست. تأثیر بسیار مخرّبی می‌گذارد. اگر در جامعه‌‌ی ما معضل حجاب این‌قدر جدّی است، ریشه‌های متعدّدی دارد.

در بعضی دانشگاه‌ها، برخی از خانم‌هایی که استادند و تدریس می‌کنند، بدحجاب و با آرایش در کلاس حاضر می‌شوند. طبیعتاً دختر دانشجویی که الگو و ایده‌آل خودش را استاد شدن می‌بیند، وقتی این زن استاد را با این همه آرایش و بدحجابی می‌بیند از او تأثیر می‌پذیرد.

 

.................................

 

منبع: کتاب حجاب و حقوق زن در ترازوی اندیشه و ایمان، تألیف استاد مهدی طیّب

 

 

آسیب‎شناسی حجاب درجامعه‌ما |أین الفاطمیّون؟ فاطمیون

 

 

 

از عوامل آسیب زننده‌‌ی دیگر، در محیط خانواده‌ها، مهمانی‌ها، عروسی‌ها، جشن‌های خانوادگی، جشن تولّدها، و مجالس دید و بازدید است. حتّی در محیط خانه به طور خاص، الگوهای بدی به دختربچّه‌ها داده می‌شود. می‌گویند مهمانی فامیلی است، دیگر مهم نیست. عروسی است، مهم نیست. الگوهای بسیار بدی حتّی در بعضی از جلسه‌های مذهبی وجود دارد؛ مثلاً در جلسه‌‌ی مولودی، خانم‌ها بزک کرده و با لباس‌های آن‌چنانی می‌آیند. این دختربچّه‌‌ی کم سّن و سالی که در این جلسه آمده است، الگو می‌گیرد و تأثیر مخرّبی روی شخصیّت او می‌گذارد. این همه آرایش، این همه زر و زیور، این همه لباس‌های بدن‌نما با روح این دختربچّه چه می‌کند.

 

.................................

 

منبع: کتاب حجاب و حقوق زن در ترازوی اندیشه و ایمان، تألیف استاد مهدی طیّب

 

 

آسیب‎شناسی حجاب درجامعه‌ما |أین الفاطمیّون؟ فاطمیون

 

 

نقش ویرانگر و تخریبی رسانه‌ها، سینما، تئاتر و خصوصاً تلویزیون در نابود کردن فرهنگ حجاب و دادن الگوی بی‌حجابی و خودآرایی و خودنمایی به جامعه است. من متّهم ردیف اوّل را در این زمینه، تلویزیون می‌دانم. تعارف ندارد. دختربچّه‌‌ی دو، سه ساله پای تلویزیون می‌نشیند، برنامه‌‌ی کودک نگاه می‌کند. در این برنامه‌‌ی دختربچّه‌هایی را شرکت می‌دهند. بسیاری از این دختربچّه‌ها، روسری به سر ندارند، لباس‌های آنچنانی به تن دارند، می‌گویند بچّه است، دختربچّه‌‌ی پنج، شش ساله که حجاب بر او واجب نیست. طبیعی است که این‌طوری باشد. فکر کنید دختربچّه‌ای که در خانه نشسته و این مدل‌ها و الگوها را می‌بیند، چگونه تأثیر می‌پذیرد؟ این برنامه تمام می‌شود. کارتون شروع می‌شود. کارتونی که در آن نه تنها دختربچّه‌ها، بلکه زن‌های بزرگ، بدون حجاب، زینت کرده، زیبا و دوست داشتنی ظاهر می‌شوند. حالا این دختر هم این صحنه‌ها را تماشا می‌کند. چون کارتون‌ها اغلب تولید کشورهای غربی است. تلویزیون به این بچّه‌ها از همان سنین طفولیّت الگو می‌دهد. نشان می‌دهد اگر می‌خواهی خوشگل و دوست داشتنی باشی، لازمه‌اش بی‌حجابی است، و اینکه خودت را آرایش کنی. سریال‌های خارجی و فیلم‌های سینمایی را دیده‌اید که چه جوری است. این فیلم‌ها تولید کشورهای غربی است. حجاب در آن معنا ندارد. حتّی فیلم‌های شرقی را هم دیده‌اید، مثلاً از سوریّه فیلم می‌خرند و نمایش می‌دهند که صد برابر بدتر از کشورهای غربی است. این فیلم‌ها الگوی بدحجابی می‌دهد. روح حجاب و عفاف را در جامعه ویران می‌کند.

حتّی سریال‌های تولید داخل، در این سریال‌های تلویزیونی دقّت کنید. غالباً این‌طور است، نمی‌خواهم بگویم صددرصد، ولی غالباً به همین صورت است. آدم‌های پولدار و تحصیل کرده در این سریال‌ها، یعنی زن‌هایی که از خانواده‌های متشخّص و تحصیل کرده‌ي امروزی هستند، غالباً کم‌حجاب یا بدحجابند. از آن طرف، کلفت‌ها و زن‌های فقیر و دهاتی، باحجابند، و چادری‌اند. این کار، برای ویران کردن حجاب، حساب شده است. زن دهاتی را می‌خواهد نشان دهد، چادری است. شهری را می‌خواهد نشان بدهد، چادر دیگر شوخی است. لباس تنگ به تن دارد. روسری‌اش تا کجا بالاست و آرایش آن‌چنانی دارد. غالباً مجریان و گویندگان زن برنامه‌های تلویزیونی، خانم‌های بی چادر و بعضاً بدحجاب و بزک کرده و آرایش کرده‌اند.

کارشناسان اجتماعی علّت پاشیده شدن خانواده‌ها را مطالعه کرده‌اند. در بحث حکمت‌های حجاب به عوامل متعّددی اشاره کردیم. یکی از عللی که به آن پی برده‌اند که سبب می‌شود شوهرها نسبت به همسرشان سرد می‌شوند و نهایتاً پدیده‌‌ی طلاق به میان می‌آید، همین است. زنی که این مرد اختیار کرده است بهره‌‌ی معیّنی از زیبایی را دارد، امّا این مرد پای تلویزیون می‌نشیند یا به سینما می‌رود هزار جور زن زیبا و جذّاب را می‌بیند. چه می‌شود؟! وقتی این همه تنوّع می‌بیند، کم‌کم نسبت به زن خودش بی‌علاقه و دلسرد می‌شود. در این زمینه مطالعاتی در دادگاه‌های خانواده شده است. در جامعه‌شناسی خانواده هم دیده‌اند یکی از عوامل دلسرد شدن مردها نسبت به همسرانشان، همین فیلم‌هاست. در سینما و تلویزیون وقتی می‌خواهند فیلم یا سریال بسازند، سعی می‌کنند زیباترین هنرپیشه‌ي زن را انتخاب کنند و این کار چنین تأثیر مخرّبی در پی دارد.  

.................................

 

منبع: کتاب حجاب و حقوق زن در ترازوی اندیشه و ایمان، تألیف استاد مهدی طیّب

 

آسیب‎شناسی حجاب درجامعه‌ما |أین الفاطمیّون؟ فاطمیون

 

 

آسیب شناسی حجاب در جامعه ما

 

اولین عاملی که سبب سست شدن پایه‌های حجاب و ضعیف بودن مسئله‌‌ی حجاب در جامعه‌‌ی ماست، تبیین نشدن منطق حجاب با زبان در مقاطع مختلف سنّی است. واقعاً ما در جمهوری اسلامی بعد از نزدیک به سی سال که از عمر این نظام می‌گذرد، کار جدّی، مفید و مؤثّر در این زمینه نکردیم. کجا با بیان و با زبانی که برای نسل جوان، روشنفکر و تحصیل کرده، زبان جذّابی است، ادبیّات قابل فهم و دوست داشتنی‌ای است و با منطق و استدلال‌هایی که اندیشه‌‌ی او را قانع کند، بحث حجاب را تبیین کردیم؟ مثلاً در نظام آموزشی، در متون درسی، از اوّلین سال‌های تحصیلی تا آخرین سال‌های تحصیلات عالیه‌‌ی دانشگاهی، کجا این کار انجام شده است؟! در رسانه‌های ما کجا این کار انجام شده است؟! در رادیو و تلویزیون، سینما و تئاتر، روزنامه‌ها و مجلاّت، کجا این کار انجام شده است؟! این یکی از مشکلات ماست که این معضل را در جامعه‌ي ما ایجاد کرده است.

.................................

 

منبع: کتاب حجاب و حقوق زن در ترازوی اندیشه و ایمان، تألیف استاد مهدی طیّب

 

آسیب‎شناسی حجاب درجامعه‌ما |أین الفاطمیّون؟ فاطمیون